Monday, January 5, 2009

Haruka Kimura Abdul Wasei





Photo 1: Muhmmad Noburo Satoh .

Photo 2 : Jamila Takahashi

(Brief Note in English)

Photo 3 :

Abdul Wasei Haruka Kimura embraced Islam in 10 July 1997 after impressed and open up

by the light and beauty of Islam while working as an engineer in Saudi Arabia then. He subsequently pursued Islamic Knowledge in University of Madinah in the Prophetic Illuminated City and thereafter married a Malaysian charming wife and setlled in Kuala Lumpur to do dakwah works etc.


MENGENDALIKAN kelas pengajian al-Quran kepada ahli Perhimpunan Muslimah KL-Jepun pada setiap pagi Sabtu minggu keempat adalah rutin kepada Abdul Wasei Haruka Kimura, 51, sejak 22 Mac 2003.

Malah anak kelahiran kota Tokyo, Jepun ini juga adalah wakil Persatuan Muslim Jepun di Malaysia sejak 1995.

Kebetulan pada hari kunjungan penulis ke kelas kendalian beliau minggu lalu merupakan kelas akhir pengajian Hadis 40- An-Nawawi sebelum menyambung pengajian Hadis 200 dan Kaedah Tajwid. Kelas kendalian Abdul Wasei sebelum ini iaitu pada Oktober 2006 berjaya menamatkan pengajian kelas al-Quran 30 juzuk secara bertajwid.

Kata Abdul Wasei lagi, penglibatan beliau dengan aktiviti Badan Bukan Kerajaan (NGO) bermula selepas membuat kajian tentang orang Jepun yang memeluk Islam di Malaysia pada 1995 hingga 1996. Hasilnya beliau mendapati seramai 188 orang Jepun yang beragama Islam di Malaysia.

Bersyukur

“Saya cuba menghantar surat kepada mereka yang mempunyai alamat. Boleh dikatakan sepuluh peratus daripadanya yang respons. Kami cuba untuk mengadakan satu perjumpaan tetapi sayangnya, ada yang tinggal berjauhan dan ini menyukarkan hasrat saya itu.

“Semenjak dari itu hinggalah sekarang, saya aktif dan sentiasa memberi sokongan dalam apa juga aktiviti seperti program latihan, program ukhuwah, pengislaman mahupun perkahwinan. Saya gembira apabila dapat menyumbang sesuatu ke jalan Allah.

“Sebenarnya saya amat bersyukur dengan ilmu yang diperoleh kerana tanpa keizinan-Nya, sudah tentu saya tidak sampai ke sini. Inilah masanya untuk saya memberi kembali apa yang telah saya peroleh sebelum ini,” cerita Abdul Wasei selepas tamat kelas beliau, tengah hari itu.

Berkongsi kenangan manis terutamanya apabila berjaya membantu sesama umat Islam, akui Abdul Wasei kejayaan menghasilkan sebuah buku asas agama Islam untuk kanak-kanak benar-benar menyentuh hatinya dan amat menggembirakan.

“Kos percetakan di Jepun agak mahal berbanding di Malaysia apatah lagi, jumlah yang hendak dicetak itu kecil. Ini memandangkan penerbitan buku-buku agama Islam di Jepun amat terhad.

“Menyedari kesukaran tersebut, saya bersama dengan seorang rakan kongsi telah mengusahakan buku pertama kami. Alhamdulillah, usaha kami berjaya sungguhpun kami terpisah oleh jarak yang jauh.

“Kini dengan kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi serta penggunaan internet menyebabkan dunia menjadi semakin kecil dan Jepun menjadi semakin dekat. Inilah sumbangan kecil saya kepada umat Islam di Jepun,” kata pengurus sebuah syarikat yang membekalkan bahan mentah dan alat ganti kepada sebuah kilang besi terkemuka di Malaysia.

Bercerita kisah yang membawa kepada pengislaman serta berkongsi pengalaman yang membawanya ke Madinah untuk mendalami agama Islam, terang Abdul Wasei, beliau mengucap syahadah pada 10 Julai 1977. Pada masa itu beliau bekerja sebagai Jurutera Sistem Komputer di Jepun.

“Saya terbaca iklan tentang kelas pengajian bahasa Arab. Saya tertarik untuk mengikuti kelas malam tersebut dan berkemungkinan inilah titik permulaan pendedahannya kepada agama Islam. Semakin lama mengikuti kelas itu, saya ingin tahu lebih mendalam di sebalik agama itu.

“Saya mengambil keputusan berhenti kerja walaupun pada masa itu sudah lebih lima tahun berkhidmat. Selama dua tahun saya mengikuti pengajian bahasa Arab di Universiti Islam Madinah dan kemudiannya menyambut pengajian di Fakulti Dakwah dan Usuluddin selama empat tahun. Selama enam tahun pengajian, Abdul Wasei berpeluang menunaikan haji sebanyak dua kali.

No comments:

Post a Comment